23.8.2024

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi tupakkaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta

Veronmaksajain Keskusliiton lausunto valtiovarainministeriölle 23.8.2024

Esitysluonnoksessa ehdotetut tupakkaverotasojen korotukset liittyvät pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmaan sekä kevään 2024 kehysriihessä päätettyjen julkisen talouden sopeutustoimiin. Yhteensä 150 miljoonan euron veronkorotuksesta 100 miljoonaa perustuu hallitusohjelmaan ja 50 miljoonaa kehysriihen päätöksiin. Noin neljä viidesosaa verotuoton lisäyksestä arvioidaan tulevan savukkeiden verotuoton kasvusta.

Ehdotetut veronkorotukset tulisivat voimaan kuudessa vaiheessa: 1.11.2024; 1.7.2025; 1.1.2026; 1.7.2026; 1.1.2027 sekä 1.7.2027. Korotukset kohdistuvat savukkeiden, kääretupakan, piippu- ja savuketupakan sekä sikareiden ja pikkusikareiden verotasoihin. Verotasoja korotetaan yhteensä esitysluonnoksen mukaan keskimäärin 27,1 prosenttia. Sähkösavukenesteiden, kuumennettavien tupakkatuotteiden sekä savuttomien nikotiinituotteiden, kuten nikotiinipussien, verotasot pidettäisiin ennallaan.

Esitysluonnoksessa arvioidaan, että 20 savukkeen savukeaskin hinta nousisi veronkorotusten jälkeen inflaatio huomioiden yli 2,9 eurolla, kun kaikki veronkorotukset (mukaan lukien yleisen arvonlisäverokannan korotus 1.9.2024) ovat tulleet voimaan. 30 gramman kääretupakkapakkauksen hinta nousisi vastaavasti noin 3,4 eurolla. Sikareiden ja pikkusikareiden hinnat nousisivat lähes 20 senttiä kappaleelta.

Veronkorotusten seurauksena tupakkatuotteiden kulutuksen arvioidaan vähenevän. Koska tupakoinnin on todettu olevan yleisempää alemmissa sosiaaliryhmissä kuin muissa, veronkorotus voi pitkällä aikavälillä tasoittaa ryhmien välisiä terveyseroja. Tupakkatuotteiden hintojen nousun on todettu vähentävän tupakkatuotteiden käyttöä erityisesti nuorisolla. Esitysluonnoksessa mainitaan, että savukkeiden verollinen kulutus on lähes puolittunut viimeisen kymmenen vuoden aikana ja viimeisen kolmen vuoden aikanakin se on vähentynyt noin viidenneksellä.

Veronmaksajain Keskusliitto puoltaa esitysluonnoksessa ehdotettuja tupakkaverotasojen korotuksia.

Teemu Lehtinen                                                             Janne Kalluinen
toimitusjohtaja                                                              ekonomisti

Liity Veronmaksajien jäseneksi. Vain 35 € vuodessa + 8 € liittymismaksu!