3.6.2024

4.6. on taksvärkkipäivä – veronmaksaja alkaa vihdoin tienata itselleen

Tiistaina 4. kesäkuuta vietetään Suomessa perinteistä veronmaksajan taksvärkkipäivää. Tästä päivästä lähtien vuoden loppuun saakka kansalaisten tulot jäävät kokonaan omaan käyttöön. Alkuvuosi on siis laskennallisesti paiskottu töitä yhteisen hyvinvoinnin rahoittamiseksi.

Vuonna 2024 kokonaisveroasteen arvioidaan Suomessa olevan 41,7 prosenttia* suhteessa kansantuotteeseen, kun mukaan lasketaan muun muassa valtion, kuntien ja kirkon tuloverot, kulutusverot sekä lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut.

Veronmaksajan taksvärkkipäivää on vietetty Suomessa vuodesta 1981 lähtien. Tuolloin kansantalouden veroaste oli 37,3 prosenttia. Alkuvaiheessa päivän vietto ajoittui toukokuulle, jolloin Suomen veroaste oli lähellä EU-maiden keskitasoa.

Vuosituhannen vaihteen jälkeen taksvärkkipäivä on ajoittunut juhannuksen ja kesäkuun alkupuolen välille. Suomen veroaste on tänä aikana ollut noin 3– 5 prosenttiyksikköä korkeampi kuin EU15-maiden veroasteiden keskiarvo.

*) Valtiovarainministeriön kevään ennusteen mukaan veroaste on tänä vuonna 41,2 prosenttia. Kun tähän lisätään mm. kirkollisverojen vaikutus, päädytään taksvärkkipäivän laskennassa pohjana olevaan 41,7 prosenttiin. Vuoden 2024 työpäivistä laskettuna julkisen sektorin hyväksi tehdyt taksvärkkipäivät tulevat täyteen 4.6.2024

pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola, p. 050 536 4126

Liity Veronmaksajien jäseneksi. Vain 35 € vuodessa + 8 € liittymismaksu!