3.9.2024

Veronmaksajien Lehtinen: Budjettiriihen veroratkaisut kiristävät progressiota – kotitalousvähennyksen raju leikkaus erityisen ongelmallista

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää budjettiriihen veroratkaisuja monilta osin ongelmallisina.

- Ansiotulojen verotuksen progression jyrkentäminen entisestään, kotitalousvähennyksen raju leikkaus sekä eläkkeensaajien tuplaraippavero vievät kaikki verotusta väärään suuntaan.

Budjettiriihen veroratkaisut ja palkansaajamaksujen muutokset jyrkentävät palkkaverotuksen progressiota vuonna 2025. Pienipalkkaisen 2000 euroa ansaitsevan verotus kevenee ensi vuonna 0,3 prosenttiyksikköä. Keskituloisen 4000 euroa kuukaudessa tienaavan palkansaajan verotus puolestaan kiristyy hieman, 0,1 prosenttiyksikköä. Hyväpalkkaisten verotus kiristyy sen sijaan selvästi. Suurimmillaan kiristys on 9000 euron kuukausituloilla 0,8 prosenttiyksikköä.

Progression jyrkentyminen aiheutuu veronkevennysten suuntaamisesesta pienituloisille sekä toisaalta valtion tuloveroasteikon normaalien indeksitarkistusten perumisesta kahdessa ylimmässä tuloluokassa.

-  Ansiotulojen verotuksen progressio on jo valmiiksi erityisen ankaraa Suomessa, eikä sitä pitäisi ainakaan entisestään jyrkentää.

Budjettiriihen kummallisimpana veroratkaisuna Lehtinen pitää rajua leikkausta kotitalousvähennykseen. Suurin alennus on tulossa tavanomaisista kotitalous-, hoiva- ja hoitopalveluista saataviin vähennyksiin. Esimerkiksi 1000 euron hoivatyöstä saatu vähennys alenee 500 eurosta vain 200 euroon ensi vuonna.

-  Hoito- ja hoivatyön kotitalousvähennyksestä aiotaan leikata jopa yli puolet ensi vuonna. Tämä on kohtuutonta ja myös vastuutonta tilanteessa, jossa julkisten sote-palvelujen tuotanto ja rahoitus ovat kasvavan paineen alla.

-  Kotitalousvähennyksen avulla hankitut palvelut ovat mahdollistaneet muun muassa monien ikääntyvien kansalaisten pärjäämisen pidempään kotona.

Eläkkeensaajien verotuksessa hallitus lisää entisestään jo nyt erityisen jyrkkää progressiota. Pelkkä takuueläke on jo valmiiksi kokonaan verovapaa, mutta työeläkkeiden verotus kiristyy nopeasti eläketason noustessa. Eläkeläisten raippavero eli eläketulon lisävero on jo ennestään ylimääräinen kiristys hyvää eläkettä saavien verotuksessa.

-  Hallituksen lanseeraama uusi tuplaraippavero eli verotuksen lisäkiristys keskieläkettä suuremmilla eläketuloilla on täysin perusteeton.

Budjettiriihen ongelmallisten veronkiristysten juurisyy on jo kevään kehysriihessä valittu uusi sopeutuslinja, jossa peräti puolet yhteensä kolmen miljardin euron lisäsopeutuksesta toteutetaan verotusta kiristämällä. Vielä hallitusohjelmassa kuuden miljardin euron sopeutustoimet ankkuroitiin pelkästään menosäästöihin ja rakenneuudistuksiin, eikä verotusta kokonaisuutena kiristetty.

-  Sopeutus painottuu nyt vahvasti veronkiristyksiin, vaikka muuta vielä hallitusohjelmassa vakuuteltiin.

-  Verotusta kiristämällä Suomi ei nouse, joten hallituksen on syytä jatkossa palata alkuperäiselle linjalleen ja keskittyä sopeutuksessa menosäästöihin sekä rakenneuudistuksiin, katsoo Lehtinen.

toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, p. 0400 414 652

pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola, p. 050 536 4126

Laskelmat ja arviot verotuksen muutoksista:

Palkansaajan veroprosenttien muutos 2025 (pdf)

Eläkkeensaajan veroprosenttien muutos 2025 (pdf)

Esimerkkejä kotitalousvähennyksen muutoksesta 2024-2025 (pdf)

Ajankohtaisia kulutusveromuutoksia (pdf)

Työtulovähennyksen uuden lapsikorotuksen vaikutus eri palkkatasoilla 2025 (pdf)

Liity Veronmaksajien jäseneksi. Vain 35 € vuodessa + 8 € liittymismaksu!