12.11.2024

Autoilun verotus

Kuinka suuria verotuottoja kertyy tieliikenteen veroista ja miten tuotot ovat kehittyneet viime vuosina? Miten liikennepolttoaineiden verotasot määräytyvät? Miksi dieselkäyttöisistä henkilöautoista maksetaan käyttövoimaveroa? Miten polttoaineiden jakeluvelvoite vaikuttaa verotuottoihin?

Tieliikenteen verotuksesta

Tieliikenteelle ominaiset verot kertyvät keskeisesti ajoneuvoverosta, autoverosta ja liikennepolttoaineista.

Tieliikenteen verojen tuotot, suhde BKT:hen ja osuus kokonaisverotuloista 2009–2025*

*ennuste 2024–2025
(tiedot taulukkomuodossa sivun alaosassa)

Tieliikenteen verot ovat laajasti hiilidioksidiperusteisia: ajoneuvo- ja autoveroperusteet pohjautuvat autojen mitattuihin hiilidioksidipäästöihin. Ajoneuvoveroa maksetaan auton liikennekäytössä olon ajalta ja sitä maksetaan henkilö-, paketti- ja kuorma-autoista. Vero muodostuu hiilidioksidiperusteisesta perusverosta ja muita kuin bensiiniautoja koskevasta käyttövoimaverosta. Joillekin vanhoille henkilöautoille ajoneuvoveron perusvero määräytyy auton massan mukaan.

Kullekin liikennepolttoaineelle verotasot määräytyvät lähtökohtaisesti niin kutsutun energiaveromallin mukaisesti polttoaineen sisältämän energiasisällön sekä siitä aiheutuvien kasvihuonekaasupäästöjen perusteella. Tämän ohella polttoaineista kannetaan pientä huoltovarmuusmaksua.

Vuoden 2024 alusta energiaveromallin mukainen energiasisältövero liikennepolttoaineille on ollut 0,01681 euroa/megajoule ja hiilidioksidivero 62 euroa tonnilta polttoaineen hiilidioksidiekvivalenttipäästöä kohden. Polttoaineen kuluttajahintojen vaihtelu ei vaikuta valmisteveroon, vaan valmistevero on kiinteä nimellinen (euromääräinen) määrä. Valmisteveron määrä kuitenkin vaikuttaa polttoaineen kuluttajahintaan. Sähkön veroluokan I (mm. kotitaloudet) valmisteverotaso on 2,253 snt/kWh.

Dieselpolttoaineille on myönnetty energiasisältöverosta noin 0,0072 euron/MJ suuruinen alennus, joka pienentää valmisteverotasoa noin 26 snt/l. Kyseisellä verotuella on tavoiteltu muun muassa kuorma-autoliikenteen ja sitä kautta vientiteollisuuden sekä linja-autoliikenteen kustannusten alentamista. Verotuki ei takaa, että dieselpolttoaineen kuluttajahinta olisi litraa kohden bensiiniä matalampi.

Koska dieselpolttoaineiden valmisteverotasot ovat matalammat kuin energiaveromallin laskennalliset perusteet edellyttäisivät ja sen tarkoitus ei ole tukea dieselkäyttöistä henkilöautoliikennettä, dieselkäyttöisiltä henkilöautoilta kannetaan matalampaa energiaveroa kompensoivaa ajoneuvoveron käyttövoimaveroa (puhekielessä "dieselveroa"). Koska liikennesähkön tai -kaasun valmisteverotasot eivät myöskään ole täysin energiaveromallin mukaiset, myös täyssähkö-, lataushybridi- ja kaasukäyttöisistä henkilöautoista maksetaan käyttövoimaveroa.

Autovero on kertaluonteinen vero, joka maksetaan, kun auto merkitään ensimmäisen kerran Suomen ajoneuvoliikennerekisteriin. Autovero määräytyy henkilöautoilla hiilidioksidiperusteisen autoveroprosentin ja auton yleisen myyntihinnan perusteella.

Suomessa rekisteröitävät nollapäästöiset henkilöautot, kuten täyssähköautot, ovat autoverottomia, jos ne on otettu käyttöön ensimmäisen kerran 1.10.2021 tai sen jälkeen (HE 176/2021). Tällaisista autoista maksetaan kuitenkin korotettua ajoneuvoveron perusveroa (+64,97 euroa/v.) verrattuna aiemmin rekisteröityihin autoihin.

Muita keskeisiä viimeaikaisia autoilun veromuutoksia:
  • autoveroprosenttien asteittaiset alennukset 2016–2019 (HE 33/2015)
  • ajoneuvoveron verotasojen alennus (HE 170/2018)
  • liikennepolttoaineiden verotasojen korotus (HE 66/2019)
  • parafiinisen dieselin verotuen poisto (HE 144/2020)
  • ajoneuvoveron verotasojen alennus (HE 35/2023)
  • liikennepolttoaineiden verotasojen alennus (HE 36/2023)
  • sähköautojen ajoneuvoverotuksen muutokset (HE 107/2024)
  • EU:n fossiilisten polttoaineiden jakelun, ml. tieliikenne, päästökaupan (ETS2) täytäntöönpano (HE 119/2024)
  • matkailuautojen ajoneuvoveron korotus (HE 144/2024)

Verotuottojen kehitys

Henkilöautokannan kasvusta huolimatta verotuotot tieliikenteestä ovat laskeneet viime vuosina mm. liikenteen sähköistymisen ja polttoaineiden kulutuksen vähenemisen seurauksena. Laskua osaltaan vauhdittaa liikennepolttoaineiden hiilidioksidiveron sekä vanhempien autojen ajoneuvoveron vuonna 2024 alussa voimaan tulleet verotasojen alennukset.

Lisäksi uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoite alentaa liikennepolttoaineiden verotuottoja. Jakeluvelvoite edellyttää, että liikennepolttoaineen jakelijoiden kulutukseen luovuttamien liikennepolttoaineiden energiasisällöstä laissa määritetty osuus on oltava kunakin vuonna uusiutuvaa alkuperää. Biopolttoaineiden verotasot yksikköä kohden muodostuvat matalammaksi kuin fossiilisilla polttoaineilla niistä maksettavan alemman hiilidioksidiveron vuoksi, minkä seurauksena jakeluvelvoite alentaa polttoaineverojen tuottoa. Biopolttoaineet ovat kuitenkin alemmasta verosta huolimatta fossiilisia polttoaineita kalliimpia, minkä seurauksena jakeluvelvoitteella on kohottava vaikutus polttoaineiden litrahintoihin.

Muita taustatekijöitä verotuottojen alenemiseen 2020-luvun alkupuoliskon lopulla on yhtäältä nolla- ja vähäpäästöisten henkilöautojen rekisteröintien kasvu ja toisaalta henkilöautojen ensirekisteröintien yleinen notkahtaminen. Liikennepolttoaineiden ja ajoneuvoveron verotasot ovat nimellisiä (=euromääräisiä), eivätkä niiden tasot ole sidottu indekseihin tai muuhun talouden kehitykseen. Tieliikenteen erityisverojen tuotto suhteessa bruttokansantuotteeseen (BKT) ja osuus kokonaisverotuotoista on laskenut selvästi 2010-luvulta nykyhetkeen.

Vuosi Suhde
BKT:hen
Osuus
kokonaisvero-
tuotoista
Bensiini
(M€)
Diesel
(M€)
Ajoneuvovero
(M€)
Autovero
(M€)
Yht.
(M€)
2009 2,0 % 5,0 % 1435 929 654 687 3705
2010 2,2 % 5,3 % 1408 1007 691 941 4047
2011 2,1 % 5,1 % 1334 1038 759 1068 4199
2012 2,2 % 5,1 % 1311 1260 759 1007 4337
2013 2,1 % 4,9 % 1296 1272 866 932 4366
2014 2,1 % 4,8 % 1298 1246 878 918 4340
2015 2,1 % 4,7 % 1290 1248 930 884 4352
2016 2,2 % 4,9 % 1295 1362 1083 964 4704
2017 2,1 % 5,0 % 1304 1378 1169 977 4828
2018 2,1 % 4,9 % 1290 1387 1193 1001 4871
2019 2,0 % 4,6 % 1264 1371 1150 892 4677
2020 1,9 % 4,5 % 1222 1403 1168 722 4515
2021 1,7 % 3,8 % 1200 1307 1134 524 4165
2022 1,6 % 3,7 % 1244 1473 1108 488 4313
2023 1,5 % 3,6 % 1256 1441 1087 378 4162
2024* 1,4 % 3,4 % 1167 1407 1036 308 3918
2025* 1,4 % 3,2 % 1167 1324 999 292 3782

*ennuste 2024–2025

Lukujen lähteet:

  • Valtion talousarvioesitykset 2011–2025 (verotuotot 2009–2025)
  • Tilastokeskus (Verot ja veronluonteiset maksut yht, BKT 2009–2023)
  • Valtiovarainministeriö - Taloudellinen katsaus syksy 2024 (BKT- & Veroaste-ennusteet 2024–2025)
  • Veronmaksajat (laskelmat)

Kuviossa ja taulukossa ei ole huomioitu ajoneuvojen rekisteröintimaksuista sekä liikennesähkön ja -kaasun valmisteveroista kertyviä tuottoja, joista arviolta valtaosa vuonna 2023, 30 miljoonaa euroa (Tilastokeskus), kertyi rekisteröintimaksusta.

Kuten muustakin kulutuksesta, esim. liikennepolttoaineista maksetaan arvonlisäveroa yleisen arvonlisäverokannan mukaan. Lisäksi henkilökuljetuksista kerätään arvonlisäveroa alennetulla verokannalla. Yritykset voivat vähentää liiketoiminnan ostoistaan maksamansa arvonlisäveron myyntiensä arvonlisäverosta, siinä missä kuluttajat kohtaavat kuluttajahintaan sisältyvän arvonlisäveron aiheuttaman verorasituksen sellaisenaan. Vuonna 2021 liikennepolttoaineista kertyi arvonlisäverotuottoa noin 710 miljoonaa euroa (lähde: VM, sivu 15 (pdf)).

Lisää aiheesta:
Tulosta sivu
Veronmaksajat Puolenpitoa

Liity Veronmaksajien jäseneksi. Vain 35 € vuodessa + 8 € liittymismaksu!